Thursday, November 22, 2012

Ketaatan dan Keutamaan

Anak perempuan: Keutamaan ibu 3 kali ganda daripada bapa (taat kepada ibu bapa)
Isteri: Keutamaan suami melebihi ibu/bapa
 
Jika kita perhatikan, kedua-dua kedudukan ini mempunyai perbezaan yang besar.





Anak:

Berbakti terhadap kedua orang tua dan bahawa mereka adalah yang paling berhak menerima kebaktian tersebut

Hadith riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:
Seseorang datang menghadap Rasulullah saw. dan bertanya: Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku pergauli dengan baik? Rasulullah saw. menjawab: Ibumu. Dia bertanya lagi: Kemudian siapa? Rasulullah saw. menjawab: Kemudian ibumu. Dia bertanya lagi: Kemudian siapa? Rasulullah saw. menjawab: Kemudian ibumu. Dia bertanya lagi: Kemudian siapa? Rasulullah saw. menjawab lagi: Kemudian ayahmu. (Sahih Muslim No.4621)

Kita sebagai anak, wajib mentaati kedua ibu bapa kita. Melaksanakan apa yang diperintahkan mereka selagi mana ianya masih dalam landasan syariat. Setelah bersuami, ketaatan itu bertambah dan kedudukan ketaatan itu berubah menjadikan suami ditempat yang utama. Kita biasa mendengar "Syurga di telapak kaki ibu" kerana redha ibu, redhalah Allah swt. Dan "Syurga itu letaknya pada keredhaan suami" Keredhaan suami kepada isteri adalah keredhaan Allah swt jua. Kedua-dua aspek ini (ibu/bapa dan suami) menjadikan peranan kita sebagai anak/isteri berbeza.(senyum) 

Isteri:

Tugas ibu/bapa yang suatu masa dahulu digalas pula oleh suami kepada isterinya. Member nafkah (perlindungan, tempat tinggal, makanan, minuman, pakaian, wang saku dan sebagainya). Ditambah pula tanggungjawab seorang suami yang amanahnya cukup besar perlu dilaksanakan kepada seorang isteri. Malah nafkah ini berterusan walaupun suami isteri itu telah bercerai (na'uzbillah!)  Di dalam al-Quran menyatakan: " Dan jika mereka (isteri-isteri yang sudah ditalak) itu sedang hamil maka berikanlah mereka nafkahnya sehingga mereka bersalin. Kemudian jika mereka menyusukan anak-anakmu maka berikanlah kepada mereka upahnya." At-Thalaq:6

Terbukti di sini, peranan suami itu bukan sahaja dalam ikatan pernikahan/rumahtangga malah berlakunya penceraian juga suami (bekas suami) masih memikul tanggungjawab. Isteri diperintahkan taat kepada suami sebab lainnya adalah kerana kelebihan akal, kelebihan beragama, kelebihan kekuatan fizikal, memiliki kewajipan sebagai pencari nafkah, keluar rumah untuk berjihad, serta mampu menghadapi kesulitan-kesulitan hidup.

Ismail Ibnu Katsir berkata, lelaki adalah pemimpin wanita. Dialah yang menjadi ketua, pemberi keputusan, dan pendidik bagi wanita ketika mereka menyimpang. Akan tetapi, dijadikannya lelaki sebagai pemimpin itu bukan bererti dia boleh membuat sewenang-wenangnya, menguasai dan merosak keperibadian wanita. Diwajibkan kepada lelaki untuk berpegang teguh pada prinsip musyawarah, agar ketenteraman, kasih sayang, dan cinta dapat dipelihara.Seorang wanita (isteri) muslimah yang berakal akan dapat menghargai kepimpinan lelaki (suami). Selayaknya suami itu ditaati isteri kerana tanggungjawab yang besar dipikulnya dan jangan ketepikan pula peranan ibu bapa kita. Allahu a'lam

No comments:

Post a Comment